Zdravje

Kako lahko shujšamo brez, da bi izgubili pamet

Danes smo priča vedno večjemu odstotku populacije, ki se bori z odvečnimi kilogrami. Zakaj je temu tako?

Osebno zelo verjamem, da bi človek moral biti zdrav in čil in da je to naša rojstna pravica. Na podlagi mojih osebnih raziskav in učenja sem ugotovila, da so naša telesa izjemno čudežna in da znajo poiskati ravnovesje, če le dobijo ustrezne pogoje, ki telesu pomagajo, da poišče svojo homeostazo oz. ravnovesje.

Naše telo deluje na način, da vedno išče stanje ravnovesja kjer vsi organizmi, tkiva, mišice in ostali procesi delujejo kot pesmica, če le ima prave okoliščine.

V nasprotnem primeru se naše telo trudi na vse pretege, da bi vzpostavilo naravno ravnovesje, ravnovesje za katerega bi morali skrbeti mi kot lastniki svoji teles.

Naša telesa so resnično čudežna in zaslužijo si našo pozornost
Kaj pa se je med potjo zgodilo in zakaj je danes toliko debelosti in drugih bolezni?

Naše okolje v katerem živimo se je skozi leta in celo stoletja zelo spremenilo. Včasih so ljudje morali sami poskrbeti za hrano, jo pridelati ali zaklati. Ni bilo supermarketov na vsakem koraku in niti tovarn, ki bi skrbele za dobro založenost s hrano. Včasih je življenje potekalo veliko drugače. Ljudje so morali poznati določene zakonitosti narave in zemlje, da so lahko vzgojili zdrav pridelek. Močnejša živila kot so meso, so bila rezervirana za bogatejši sloj in prav tako so bile novodobne bolezni rezervirane za bogate. Tiste, ki so si lahko privoščila takšne požrtije.

Na podeželju pa so ljudje skrbeli za svojo njivo, sadili in skrbeli za pridelke. Prav tako pa te ljudje niso poznali debelosti in drugih tegob.

Zgodovina nas uči, da so tisti, ki so živeli od zemlje imeli manj odvečnih kilogramov in drugih zdravstvenih tegob

Če primerjamo obe skupine bogatih in revnih in vemo, da je bil njihov slog prehrane drugačen, hitro lahko vidimo, da je izbira prehrane imela velik delež pri tem ali si bil debel in bolen ali suh in zdrav. To nam je dokazala tudi najbolj obširna študija narodov z imenom Kitajska študija, ki priča o tem kako so narodi katerih prehrana je predvsem rastlinskega izvora in temelji na nekem škrobu kot osrednjem živilu (krompir, riž, proso…), zdravi in ne poznajo debelosti, visokega krvnega pritiska, sladkorne, raka…Vse to so jasni znaki, da nas hrana, ki jo jemo bodisi dela bolne in debele ali zdrave in vitke.

Svet kot ga poznamo danes pa se je zelo spremenil. Hrana, ki je bila včasih rezervirana za bogate, je postala zelo dostopna. Poleg tega je industrijska revolucija s seboj prinesla še to, da je šla proizvodnja prehrane, ki se je včasih odvijala na njivi in končala v shrambi, v proizvodnje procese in procesiranje prehrane se je začelo na veliko. Tudi med izdelki, ko so rastlinskega izvora lahko najdemo ogromno nezdrave navlake, ki nikakor ne pašejo v naša telesa. Zgodovina nas lahko nauči marsikaj in v teh razvitih časih bomo zopet morali poiskati preproste resnice o nas samih in hrani, ki je primerna za našo vrsto.

Danes pa bi rada predvsem govorila o tem zakaj smo debeli in kako lahko shujšamo brez, da bi šteli kalorije in omejevali porcije. Vas zanima? Potem berite dalje.

Kalorična gostota živil

Kalorična gostota nam pove koliko kalorij ima določeno živilo na gram njegove teže. Kako pa izračunamo kalorije?

Kalorije se izračunajo iz vsebnosti ogljikovih hidratov, beljakovin in maščob, ki jih določeno živilo vsebuje. Pri tem je razlika ta, da ogljikovi hidrati in beljakovine na 1g vsebujejo 4 kalorije (kcal) medtem, ko maščobe vsebujejo na 1g 9 kalorij (kcal).

Torej, če je neko živilo bogato z maščobo je končni izračun veliko višji saj so maščobe dva krat višje ovrednotene in ravno te maščobe potem nosimo na našem trebuhu, stegnih, rokah ali kjer koli se že ugnezdi. Drug problem je ta, da nas vsa živila ne nasitijo enako. Če bomo pojedli krompir, bomo hitro siti a ne bomo zaužili toliko kalorij. Če bomo pojedli kos zrezka, pa ne bomo uspešno zapolnili želodca in verjetno bomo morali pojesti še kaj kot samo ta zrezek in tako bo naš kalorični vnos ob tem obroku veliko višji. Kalorična gostota je tista, ki nam pove koliko hrane smo pojedli in koliko kalorij smo ob tem zaužili.

Vsa živila živalskega izvora, olja in visoko maščobne živila rastlinskega izvora kot so oreščki, semena, avokado, olive, vsebujejo zelo veliko kalorij iz maščob kar pomeni, da se njihova kalorična gostota na gram njihove teže zelo poveča.

Pa si poglejmo primer:

Majhen košček govedine in tri glave solate vsebujejo enako kalorično vrednost. Če pojeste ob solati veliko krompirja, se boste najedli in hujšali

Če boste pojedli 100g krompirja boste zaužili 87 kalorij in večino teh kalorij boste zaužili iz ogljikovih hidratov, ki se zelo težko skladiščijo kot maščoba. Če pa boste zaužili 100g mastne govedine pa boste zaužili 326 kalorij in velik delež teh kalorij predstavljajo prav maščobe, ki pa se zelo enostavno pretvorijo v maščobo, ki jo potem nosite s seboj. Sir (gauda) ima na 100g živila 329 kalorij (okoli 60% kalorij pride iz maščob) medtem, ko imajo ovseni kosmiči prav tako 372 kalorij na 100g in njihova kalorična vrednost zopet pride večinoma iz ogljikovih hidratov in zelo malo iz maščob. Prav tako se verjetno lahko strinjamo, da bomo prej siti od ovsenih kosmičev ali krompirja kot pa od sira in zrezka, ki bi ga morali pojesti več, da bi se nasitili in bili zadovoljni. Poleg tega pa bi zaužili še veliko nasičenih maščob, holesterola in živalskih beljakovin, ki nikakor ne vplivajo ugodno na naše telo in nas skozi čas pripeljejo do marsikatere zdravstvene tegobe.

Glej kaj ješ in ne koliko ješ

Najbolj pomembno se je zavedati dejstva, da vsaka hrana s seboj prinaša določen paket kalorij. Veliko diet predlaga prav to, da štejemo kalorije in pazimo, da jih ne pojemo preveč. Jaz pa predlagam ravno nasprotno.

Nikakor ne glej in štej kalorij, ki jih boš pojedel ampak raje glej kaj je tisto kar ješ in koliko je to kalorično gosto. Glej, da boš zaužil svoje kalorije predvsem iz ogljikovih hidratov in zelo malo iz maščob (idealno ne več kot 10%) in glej, da ta hrana vsebuje vlaknine in vodo.

Živila kot so sadje in zelenjava z dodatkom žit in stročnic, ki so sicer že malo bolj kalorično goste a je njihov delež kalorij predvsem iz ogljikovih hidratov in beljakovin ter veliko manj iz maščob, boste lahko jedli do sitega in kalorije ne bodo toliko važne saj se boste zagotovo z manj kalorijami dobro najedli. Poleg tega pa vam bo povečan vnos sadja, zelenjave, žit in stročnic prinesel še eno pozitivno lastnost. Ta živila vsebujejo veliko vitaminov, mineralov in antioksidantov kar bo pozitivno vplivalo na vaše zdravje. Prebava te hrane je veliko lažja. Še posebej sadje je odlično za našo prebavo saj se le ta najlažje razgradi in ima poleg tega v sebi še veliko vode, ki nas dobro hidrira.

Kaj pa vpliva na sitost in kako jo lahko dosežemo z majhnim vnosom kalorij?

Diete kjer moramo stradati so zelo naporne in nikomur ne privoščim, da bi se trudil na tak način zgubiti težo. Pravi način izgube teže je zagotovo ta, da smo siti in zadovoljni. Na takšnem prehranskem režimu lahko ostanemo dlje in učinkovito shujšamo ter izgubljeno težo tudi obdržimo kar pa po navadi ne velja za druge diete kjer se izgubljeni kilogrami hitro pretihotapijo nazaj.

Naš želodec deluje kot vaga. Ko je ta polen, sporoči možganom, da smo siti in mi prenehamo jesti. Na to koliko se bomo počutili siti po obroku, pa vplivajo naslednje tri stvari:

Olje je kalorično bogato in nas težko nasiti. Meso prav tako nima vlaknin in vode, je kalorično bogato in ga je potrebno pojesti več, da zapolnimo želodec. Medtem pa so sadje, zelenjava, žita in stročnice polna vlaknin, ki hitro zapolnijo naš želodec in nimajo veliko kalorij.

Voda

Voda v želodcu zavzame velik prostor in nima nič kalorij. Ta voda mora priti v paketu skupaj z živilom saj, če pijemo samo vodo ne dosežemo enakega učinka sitosti. Sadje je polno vode in ima zelo malo kalorij. Če začnete dan tako, da pojeste večjo porcijo sadja, se boste zjutraj dobro hidrirali, pomagali telesu, da se očisti in enostavni ogljikovi hidrati se bodo hitro spremenili v energijo. Zraven pa boste zaužili malo kalorij in veliko vitaminov in mineralov. Prav tako je zelenjava v presni obliki odlična. Žita in stročnice imajo že manjši delež vode a vsebujejo veliko vlaknin in drugih koristnih snovi ter so kalorično nizke.

Vlaknine

Vlaknine so del vse rastlinske prehrane, ki je v svoji polnovredni obliki in prav tako v želodcu zavzamejo velik del prostornine in nimajo nič kalorij. Torej brez dodanih kalorij lahko dobro zapolnimo želodec, smo siti in hujšamo. Poleg tega pa vlaknine dobro vplivajo na našo prebavo in so zelo pomemben čistilec našega črevesja, ki se seboj odnesejo vso tisto umazanijo, ki mora naše črevo zapustiti. Pri tvorjenju blata naše črevo najraje uporablja prav vlaknine. Zopet so sadje, zelenjava, žita in stročnice polne vlaknin, nas nasitijo in so krasna shujševalna živila.

Ogljikovi hidrati

Ogljikovi hidrati so tisti glavni vir naše energije in naše celice hidrate zelo hitro in učinkovito spremenijo v energijo, ki jo naše telo rabi za delovanje. Če pojemo obrok, ki je visoko hidratni, zraven zagotovo pojemo še veliko vlaknin in ogljikovi hidrati poskrbijo za to, da dobimo zadostno energijo in smo zadovoljni še dolgo po obroku. Ti poskrbijo predvsem za zadovoljstvo po obroku in je potem poseganje po sladkih pregrehah po kosilo malo manj možna saj naši možgani prejmejo signal, da so naše celice dobile svoj vir energije in nam sporočijo, da ne rabimo posegati po drugi hrani. Ko so naši zalogovniki-celice polni z malimi poleni-glukozo, smo mi dlje časa zadovoljni in hlepenje po nezdravi hrani je veliko manjše. Zakaj tako hlepimo po nezdravi prehrani bom objasnila v enem izmed naslednjih objav zato ne pozabite všečkati moje Facebook strani.

Moja osebna izpoved

Pri svoji višini 167cm sem večino svojega odraslega življenja tehtala 65kg kar ni bilo pretirano preveč ampak vseeno nisem bila najbolj samozavestna glede svojega izgleda in sem bila vedno mnenja, da bi lahko izgubila kak odvečen kilogramček okoli trebuha kamor se je maščoba pri meni najraje nabirala. V tistem času se mi je hujšanje zdelo skoraj nemogoče. Takrat sem še jedla mleko in jajca in zelo rada sem posegala po sladkem. Tudi rastlinska olja sem polivala čez solato in pražila čebulo na njem. Potem pa me je etika prepričala, da sem postala rastlinojedka. Ko sem dala stran mleko, mlečne izdelke in jajca, sem zgubila 5kg brez, da bi si to želela. Prišlo je zraven kot stranski učinek moje drugačne prehrane.

Hujšanje se mi je zdelo nekaj težkega, potem pa se je to zgodilo kar samo od sebe, ko sem malo bolj začela gledati kaj dam na svoj krožnik

Potem skozi čas sem še počasi dala stran olja in čisto tako so šli stran še 4kg. Zopet ne zato, da bi hujšala ampak ker mi je bilo mar za svoje zdravje. Prvi kilogrami so šli torej stran iz etičnih razlogov saj nisem želela vnašati v svoje telo hrane zaradi katere mora nekdo trpeti, potem ostali pa že zaradi zdravja. Ko sem začela raziskovati to področje, mi je bilo hitro jasno, da ne gre drugače kot da shujšaš na taki hrani, ki sem jo jedla. In nikoli nisem gledala na porcije ali štela kalorij. Sem kar velik jedec in moje porcije so vedno kar obilne. Skozi čas nove prehrane pa sem se tudi ozdravila hlepenju po sladki hrani in nisem več čutila potrebe po njej. Pri meni je šlo vse zelo zlahka in gladko in vem, da gre lahko tudi pri drugih ljudeh, če so le sposobni zbrati moč in spremeniti prehrano. O tem kako lahko učinkovito spremenimo prehrano sem že pisala in si lahko preberete tukaj.

Ko se pogovarjam z ljudmi pa opažam, da ima največ ljudi problem ravno z živili, ki so kalorično bogata. A ker je to tema za sebe bom o tem povedala več kdaj drugič.

Pa še zadnja misel v tem prispevku

Verjamem, da se vam na začetku zdi sprememba prehrane, ki vsebuje izključno živila rastlinskega izvora malo grozljiva misel in si mislite kako boste sploh preživeli brez mesa in sira. Sprememba prehrane ni mačji kašelj in pokazati je treba kar veliko mero odločnosti in vztrajnosti. A če smo iskreni, za koga neki se je vredno potruditi, če ne sam za sebe, svoje zdravje in tako za svojo kvaliteto življenja. Če pomislite, je bil verjetno vsak nov začetek malo strašljiv. S časoma pa postane nova navada rutina in ne veste več zakaj ste se tako bali začeti in zakaj ste odlašali toliko časa.

Prvi teden ali dva bosta malo težka saj bodo hrepenenja po stari hrani še prisotna a zelo pomembno je, da se najeste polnovredne hrane, niste lačni in ne hranite doma nezdravih živil, ki vas spravljajo v omamo. Če si želite moje podpore, se vključite v 21.dnevni izziv-Z vilico do vitalnosti. Preko vprašalnika, ki mi ga boste izpolnili in vrnili, vam bom svetovala individualno. Prav tako je dobro, da si zastavimo izziv in smo na koncu lahko izredno ponosni nase, da smo se odločili za naslednji korak. Če bi radi še malo raziskovali naprej sem na svojem blogu napisala že kar nekaj prispevkov in vas vabim k branju.

Upam, da je bil prispevek koristen in upam, da se boste opogumili in naredili nekaj dobrega za sebe s spremembo prehrane, ki vam lahko prinese veliko dobrega.


Article written by:

V življenju rada iščem naravne rešitve, ki pomagajo do boljšega počutja in skrbi za živali in okolje.

1
0
0
0
1