Zdravje

Ali je visok krvni tlak res neozdravljiva bolezen?

Večino bolezni, ki smo jim priča danes, so posledica napačnega življenjskega sloga. Sami smo tisti, ki si bolezen pridelamo, pa če želimo to slišati ali ne. Hrana, ki jo jemo ima ogromen vpliv na to, kako se bomo počutili v prihodnje, koliko zdravja bomo uživali v zrelejših letih in na kakšen način bomo zapustili ta planet. To ni nekaj kar sem se spomnila sama. To so že dokazale neodvisne študije na področju prehrane v povezavi z zdravjem.

Zmotno je misliti, da bolj kot se staramo več zdravstvenih težav bomo imeli in da je popolnoma normalno in človeško, da po petdesetem letu počasi dobimo visok krvni tlak in da je pač normalno, da bomo do konca svojih dni jedli farmacevtske pripravke za zniževanje krvnega tlaka.

Zdravniki so bili tako tudi podučeni na medicinski fakulteti in vam niti ne znajo svetovati drugače. Svoje nasvete o jemanju tablet dajejo dobronamerno saj so jih tako vendarle naučili na mogočni šoli medicine in jim tukaj ne moremo zameriti, da nam ne povedo, da se krvni tlak, da urediti s prehrano.

Ja prav ste slišali! S prehrano se krvni tlak lahko uredi dokaj hitro a žal je treba žrtvovati stare okuse in osvojiti nove. To je v bistvu vsa umetnost in velik razlog, da marsikdo ne želi slišati, da je z njegovo prehrano kar koli narobe in da bo to moral spremeniti.

Ko sem začela spoznavati, kako je lahko v bistvu enostavno odpraviti marsikatero zdravstveno tegobo s spremembo prehrane sem poleg tega tudi ugotovila, da se veliko informacij skriva pred nami zato, da lahko nekateri na račun našega zdravja še naprej bogatijo.

Napačne prehranske odločitve nas lahko na koncu stanejo zdravja.

Tudi sama včasih tem temam nisem namenjala pozornosti in nisem ena izmed tistih, ki je morala zboleti, da bi ugledala luč na koncu tunela in se odprla za druge informacije. Ta tematika me le zelo zanima in tak način prehranjevanja tudi živim. Ko sem začela spoznavati, kako je lahko v bistvu enostavno odpraviti marsikatero zdravstveno tegobo s spremembo prehrane sem poleg tega tudi ugotovila, da se veliko informacij skriva pred nami zato, da lahko nekateri na račun našega zdravja še naprej bogatijo. In verjemite mi. Nekateri zelo bogatijo na ta račun. Kdo pa bo služil, če vam bodo rekli zgolj pojdi v trgovino in od tega trenutka naprej kupuj in uživaj samo tisto, ki je zraslo iz tal ali na drevesu. Ne, ne…to pa ne! Vsi imajo veliko več finančne koristi, če vam preprosto resnico zamolčijo in vas prepričajo, da je bolezen kot je visok krvni pritisk neozdravljiva, zanjo še ni zdravila in da je vse kar lahko naredite za to to, da jeste zdravila, ki vam jih predpišejo na recept. Mogoče vam omenijo, da ne pijte kave in zmanjšajte uporabo soli, se več gibajte in to je to. Nihče vam ne bo povedal vzroka zakaj je do tega stanja prišlo saj vedo, da na tem področju ni heca in morajo ščititi interese velikih korporacij ne glede na to ali so te za vas škodljive ali ne.

Visok krvni tlak je tipična posledica zahodnjaške obilne prehrane, ki je prenasičena predvsem z škodljivimi nasičenimi maščobami in holesterolom, ki pa jih je v hrani živalskega izvora v izobilju in naše telo dobesedno zabašejo, da počasi ne more več in nam odgovori z boleznijo. Bolezen je vedno le klic k spremembi, da nekaj ne delamo pravilno in da je potrebno v življenju nekaj spremeniti. In velik odstotek našega zdravja predstavlja prav prehrana saj imamo z njo intimen, osebni odnos. Ta postane del nas in v našem telesu se odvijejo določeni kemijski procesi, ki vplivajo na naše telo zaščitno in blagodejno ali pa uničujoče.

Živalska hrana je polna odvečnih maščob, ki maši naše žile in vodi v težave

Visok krvni tlak poznamo tudi kot tihi ubijalec. Zakaj tihi? Ta nas lahko iz danes na jutri preseneti s srčno ali možgansko kapjo, pa smo do tistega trenutka mislili, da nismo tako zelo bolni.


Po statističnih podatkih po svetu za visokim krvnim tlakom na leto umre debelih 9 milijonov ljudi. Prepoznali so ga kot vodilni dejavnik tveganja za smrt. Visok krvni tlak, drugače znan tudi kot hipertenzija lahko vodi v več zdravstvenih zapletov z nesrečnim koncem kot je anevrizem, srčni infarkt, srčno popuščanje, odpovedjo ledvic in možgansko kapjo. In vsi ti zapleti se lahko končajo s smrtjo ali pa invalidnostjo zato sem mnenja, da nikakor ne bi smeli zanemarjati visokega krvnega tlaka in še naprej jesti hrano, ki nas je pripeljala v to stanje.

Vsi ste že zagotovo v zdravstveni ambulanti merili visok krvni pritisk in če so bile vrednosti v meji 120/80 in ne več, so vam povedali, da je vaš krvni tlak v redu. Prva vrednost (sistolični tlak) predstavlja tlak v vaših arterijah, ko se kri iztisne iz srca, druga številka (diastolični tlak) je tlak v vaših arterijah, ko srce počiva med utripoma. Kadar so vaše vrednosti 140/60 vam bo zdravnik povedal, da imate visok krvni tlak ali hipertenzijo in vam predpisal ustrezna zdravila in vas seznanil z dejstvom, da jih boste najverjetneje mogli jemati do konca življenja saj za hipertenzijo še niso odkrili zdravila.

Če ste eden izmed takih, ki že ima to diagnozo, se morate nujno zavedati kakšne posledice lahko utrpite. Povišan krvni tlak zelo obremenjuje vaše srce in lahko poškoduje občutljive krvne žile v očeh in ledvicah, povzroči krvavitve v možganih in celo privede do tega, da se nekatere arterije napihnejo in predrejo.

Dejstvo je, da visok krvni tlak lahko poškoduje toliko organskih sistemov ter zviša tveganje za srčno bolezen in možgansko kap, dva od naših največjih ubijalcev, pojasnjuje zakaj je po vsem svetu hipertenzija glavni vzrok smrti med prebivalstvom.

Kako pa je v resnici s staranjem in visokim krvnim tlakom? Ali je res to bolezen starih ljudi ali je to samo stanje, ki se pokaže v zrelejših letih zaradi dolgih napačnih prehranskih odločitev, ki obremenijo naš žilni sistem in s tem pritisk v njem?

V Ameriki kar 65% Američanov lahko pričakuje, da bodo po šestdesetem letu lahko diagnosticirani to stanje. Iz tega razloga tudi tako zdravniki kot mnogo ljudi misli, da je to stanje, ki pride s starostjo kateri se ne da izogniti. Zelo podobno kot s staranjem pridejo sivi lasje in gube, pride tudi hipertenzija.

Nikakor nismo na stara leta obsojeni na visok krvni pritisk. To lahko uredimo s pravilno prehrano.

Opazovanje narodov in prehranskih navad, pa je že skoraj sto let nazaj razbil ta mit, da se ljudje staramo in dobimo visok krvni tlak. V dvajsetih letih prejšnjega stoletja so raziskovalci merili krvni tlak tisočim domačinom Kenije, ki so uživali prehrano z malo natrija in zasnovano na polnovredni rastlinski prehrani – polnozrnata žita, stročnicah, sadju ter zeleni listnati in drugi zelenjavi. Do štiridesetega leta starosti je bil krvni tlak podeželskih Afričanov enak kot tistih v Evropi in Ameriki, približno 125/80. Toda, ko so se zahodnjaki starali, je tudi njihov krvni tlak začel prehitevati Kenijce. Pri šestdesetih letih je povprečen Zahodnjak hipertenzijo s tlakom nad 140/90. Kaj pa Kenijci? Njihov tlak je bil presenetljivo boljši kot leta poprej in njegove vrednosti so se gibale pri številkah 110/70.

Tako kot vse vrednosti, ki jih merimo v zdravniški ambulanti, tudi za krvni tlak velja, da je vrednosti bolje imeti nižje od priporočenih in je krvni tlak, ki so ga imeli podeželski Afričani 110/70 v bistvu idealna vrednost, ki kaže na dobro stanje našega žilnega sistema in tako srca.

Takšna raziskava nam odgovori marsikaj. Ljudje, ki se prehranjujejo pretežno z polnovredno rastlinsko prehrano imajo zelo malo ali skoraj nič možnosti, da bi razvili stanje hipertenzije in so tako z tovrstno prehrano dobro zavarovani pred mnogimi zapleti, ki jih hipertenzija prinaša. Visok krvni tlak je potemtakem stvar osebne izbire.

Lahko še naprej uživate tipično zahodnjaško prehrano, ki vodi v mašenje in pokanje žil ali pa enostavno zmanjšate vnos škodljivih maščob in zmanjšate pritisk v vaših žilah.

Dejstvo je, da je visok krvni tlak ozdravljiv in da se njegove posledice lahko omili brez zdravil in skalpela. Samo z vilicami.

Presežek maščob in holesterol
Zdravje našega ožilja je zelo pomembno. To so kanali po katerih tečejo ključne sestavine, ki jih telo potrebuje, da deluje normalno. Kri je tista, ki potuje po žilah in prinaša v naše celice hranila in kisik, ki ga celice uporabijo za proizvajanje energije, ki jo naše telo potrebuje, da lahko normalno deluje in nas ohranja zdrave. Naše ožilje ima prav tako svoj utrip kot ga ima srce in s tem pomaga prečrpati kri po celem telesu, da preko mikrocirkulacije hranila in kisik dosežejo naše celotno telo. Kaj pa se zgodi z našim ožiljem, če s hrano zaužijemo preveč maščob in holesterola oz. koliko maščob in holesterola v resnici naše telo sploh potrebuje?

Pa se najprej dotaknimo holesterola. O njem bom sicer bolj podrobno pisala v kakšnem drugem prispevki. Kaj je holesterol? Holesterol je vosku podobna snov v bistvu sestavina vsake membrane naše celice in nekaterih hormonov. V večini ga toliko, kot ga naše telo potrebuje, izdela v jetrih samo in ni potrebe, da bi ga dodatno vnašali s hrano. V bistvu nam presežki škodujejo in obremenjujejo naš krvožilni sistem. Prav tako naše telo ne potrebuje veliko maščob in v kolikor jemo polnovredno rastlinsko prehrano in ne dodajamo rastlinskih olj, dobimo zadosti zdravih maščob že iz hrane same. Maščobe so sicer za naše telo potrebne saj se nekateri vitamini kot so A, D, E in K topijo v maščobah in brez njih absorpcija ni možna, so prav tako gradnik celičnih membran in nekaterih hormonov. Problem nastane, ko je teh maščob in prav tako holesterola zaužitega iz hrane živalskega izvora previsoke, nam te počasi začnejo škodovati in začnejo mašiti naše žile in tako pretok krvi in sam pritisk v žilah postane otežen in pred vrati je vrsto težav. Visok krvni pritisk je eden izmed teh težav.
Živalska hrana je polna nasičenih maščob in holesterola.

Pa si poglejmo za primer goveje meso in njegove vrednosti maščob in holesterola. Goveje meso vsebuje 57% kalorij pridobljenih iz maščob. To je zelo visoka številka in ni najbolj blagodejna za naše ožilje. Poleg tega pa najdemo na 100g govejega mesa tudi 32mg holesterola. Spet, če vzamemo za primer piščančje meso, spet tam najdemo 51% kalorij pridobljenih iz maščob in na 100g piščančje meso vsebuje 36mg holesterola.

Potem pa na drugi strani poglejmo rastlinska živila iz skupine škrobov, ki so velikokrat glavna sestavina uravnoteženega rastlinskega obroka. Fižol ima le 4% kalorij iz maščob in 0 holesterola. Krompir ima 1% kalorij iz maščob in 0 holesterola. Riž ima 8% kalorij pridobljenih iz maščob in 0 holesterola.

Se vam zdaj že svita zakaj je rastlinska prehrana veliko boljša za naše ožilje?

Če na hitro čisto logično povzamem. Skrbeti moramo, da naše ožilje ostane čisto in ga ne obremenjujemo s presežki maščob in holesterola, ki dolgoročno zamastijo naše žile in tako zvišujejo tlak. Pri visokem krvnem pritisku je torej pomembno, da veste, da morate očistiti ožilje odvečnih maščob in holesterola in ko bo vsa ta odvečna navlaka odšla, se bo tudi pritisk znižal in vaše ožilje bo zopet končno lahko zadihalo in normalno črpalo kri v srce in obratno.

Kaj pa natrij?
Sol je spojina, ki je sestavljena iz 60% natrija in 40% klora. Natrij je sicer esencialno hranilo toda že zelenjava in druge naravne vrste hrane vsebujejo zadosti natrija za naše telesne potrebe. Če natrija zaužijemo preveč, lahko povzroči zadrževanje vode v telesu in takrat se človeško telo odzove tako, da zviša krvni tlak in iztisne odvečno sol in tekočino iz sistema. Dokazi da natrij viša krvni pritisk so jasni in potrjujejo jih izsledki več desetletji dvojno slepih naključnih preizkusov. Ko so dajali ljudem v teh raziskavah več natrija, se jim je visok krvni pritisk zvišal in obratno, ko so jim dajali nič ali v zelo zmernih količinah, se jim je krvni tlak znižal. Če nekdo, ki nima krvnega tlaka povišanega in poje zelo slano juho, se mu le ta lahko v naslednjih treh urah zviša in počasi pade nazaj na normalne vrednosti. Torej tudi s soljo je potrebno biti zmeren. Priporočljivo je, da jo zaužijemo pol čajne žličke na dan. Bodite tudi zelo pazljivi na živila kjer je sol dodana saj jo tako lahko hitro čisto nevede zaužijete preveč.

Včasih niso poznali solnic. Danes s soljo pretiravamo. Priporočljiv vnos je pol čajne žličke na dan.

Česa se je še dobro izogibati, če imate previsok krvni tlak?
Zagotovo vam je te navodila dal zdravnik na vašem pregledu. Zagotovo ste slišali, da se izogibajte pravi kavi, kajenju, alkoholu in skrbite za čim manj stresno življenje in dovolj gibanja. S tem se popolnoma strinjam tudi sama. V bistvu nobena od zgoraj naštetih navad ni najbolj zdrava. Mogoče bi pri pravi kavi izpostavila samo to, da se kavo lahko zelo enostavno zamenja z žitnimi kavami, ki so veliko bolj zdrave in ne vsebujejo kofeina. Jaz se zelo rada crkljam s kavo iz cikorije.

Katera rastlinska živila še posebej dobro vplivajo na visok krvni tlak?
V eni izmed raziskav so raziskovalci ugotovili, da tri skodelice polnozrnatih žit na dan pomaga zmanjšati krvni tlak. Študija je razkrila, da dieta z vključevanjem polnozrnatih žit uspešno znižuje krvni tlak, brez stranskih učinkov skoraj tako kot zdravila za krvni tlak.

Laneno seme je tudi odličen proti boju z visokim krvnim pritiskom. Ta je sprožil enega najmočnejših učinkov zmanjševanja visokega krvnega tlaka v vsej prehrani. Priporoča se ena do tri žličke zmletih lanenih semen na dan.

Z nižjim krvnim tlakom se povezuje tako z uživanjem surove kot kuhane zelenjave. Surova je še malo bolj varovalna. Študije so prav tako pokazale, da vas nekoliko varujejo fižol, grah, čičerika in leča. Hibiskusov čaj se je tudi dokazal kot krasen proti hipertenziji.

Torej to so živila, ki so tako ali tako del zdrave polnovredne rastlinske prehrane in ki jih že tako ali tako na tovrstni prehrani uživamo. Mogoče tisti, ki imate visok krvni tlak te živila vključujte še več saj vam lahko zelo koristijo.

Za tiste, ki imate visok krvni tlak ali poznate koga, ki ga ima, imam za vas dobro novico. Za vas sem sestavila brezplačni 21. dnevni izziv-Z vilico do vitalnosti v katerem boste naslednje tri tedne jedli polnovredno rastlinsko prehrano brez dodanih olj. Na voljo boste imeli moje mentorstvo in podporno facebook skupino kjer si boste lahko delili izkušnje z drugimi udeleženci izziva.

Pa še nekaj besed za konec. Visok krvni tlak je posledica napačnih prehranskih odločitev. Če našemu ožilju damo možnost, da se očisti bo to tudi storilo. In ko se bo dovolj očistil bo tudi krvni tlak padel nazaj na normalne vrednosti. To so spremembe, ki se lahko zgodijo tudi že v dveh do treh tednih. Tako hitri so rezultati, ko spremenimo način prehrane in zmanjšamo vnos maščob in holesterola. Velikokrat pa ljudje tudi poročajo o tem, da so imeli več energije in so si zaželeli več gibanja tako da lahko ubijete dve muhi na en mah.

Ljudje nismo obsojeni na bolezen. Ta potrka na vrata zato, da nas opozori, da nekaj ne delamo pravilno. Naša telesa imajo izjemno moč samozdravljenja a le če jim mi damo priložnost, da se pozdravijo.

Vir: Kako ozdravimo s hrano, Dr. Michael Greger(2017)

Article written by:

V življenju rada iščem naravne rešitve, ki pomagajo do boljšega počutja in skrbi za živali in okolje.